Annons

Softonic-recension

Total War försöker free-to-play

Att göra en av spelvärldens mest komplicerade och kompletta strategiserier till en free-to-play-upplevelse skulle alltid kräva kompromiss. Men även om det är otroligt förenklat jämfört med sin föregångare lyckas det ändå behålla mycket av den realistiska tonen som gjorde Total War-serien så populär.

Det är bra att vara kungen

I grundläggande termer finns det lite som skiljer Total War Battles: KINGDOM från Clash of Clans eller Siegefall: samla resurser för att bygga ditt kungarike, försvara dig mot inkräktare och attackera andra kungariken för att expandera. Det som skiljer det åt är en mer detaljerad nivå av hantering och en reglerad stil av strid.

Du börjar bygga ditt kungarike på en hex-baserad landskap. Din första uppgift är att bygga en damm och omdirigera en flod, samt se till att du har säkra översvämningsförsvar. Det kan inte ha en stor inverkan på spelet, men detta sätter tonen för realismen som bevisar Total War Battles: KINGDOMs fokus.

Med en rådgivare som guidar dig genom öppningen lär du dig snabbt grunderna i alla system: samla arbetare och trupper, tilldela dem och använda dem för att bygga ytterligare strukturer och samla ytterligare resurser. Detaljerna på världskartan hjälper till med detta, vilket gör att du kan skilja mellan olika byggnader och föremål runt om i världen (åtminstone när du zoomar in).

Men medan allt kungarikebyggande är stabilt, är det striden - både i uppdrag och med andra kungariken - som skiljer Total War Battles: KINGDOM från liknande titlar.

Hålla det reglerat

Genom att ta en mycket traditionell form av krigföring ställer du upp och positionerar dina trupper och skickar dem mot varandra i formation. Det finns ett sten-sax-påse-element i detta system: så du kan förvänta dig att spjutmän besegrar kavalleri, kavalleri förstör svärdsmän, osv.

Det är ganska förutsägbart och stelt jämfört med vissa av konkurrenterna, men att fylla de nio positionerna i din armé med olika trupper lägger till komplexitet. Varje enhet ser ut som den ska, men när kameran är helt utzoomad måste du förlita dig på ikoner för att skilja enheter åt.

Förutom att ha rätt enheter måste du också placera dem på rätt sätt och använda deras förmågor på rätt sätt för att vinna - särskilt på de svårare nivåerna. Till exempel, om dina svärdsmän är i en annan kolumn än din motståndares bågskyttar, kan deras lockrop suga in de avlägsna enheterna för att engagera sig mer effektivt.

Eftersom det är ett gratis spel kan du förvänta dig den vanliga strömmen av timers, valutor och resurser. Som tur är får du spela i bra tre timmar innan bristen på dessa börjar begränsa ditt spelande, vilket ger dig gott om tid att bestämma om du tycker om spelet och om du vill betala något.

Helt medeltida

Även om det är svårt att förneka att Total War Battles: KINGDOM saknar djupet hos sina stora syskon, är det ändå ett djupt strategispel som implementerar många av franchisens kärnvärden och stil. Med tanke på hur mycket du kan spela innan spelet bromsar med free-to-play, borde fans av Total War-spelen och medeltida krigföring ge det en chans.

FÖRDELAR

  • Bra utseende enheter och värld
  • Massor att göra
  • Intressant strategi
  • Djup resurshantering

NACKDELAR

  • Svårt att se vilken enhet som är vilken när man zoomar ut.
  • Striden är styv jämfört med viss konkurrens

Finns även på andra plattformar

Program tillgängligt på andra språk



Användarrecensioner om Total War Battles: KINGDOM

Har du provat Total War Battles: KINGDOM? Var den första att lämna din åsikt!


Annons